• مشهد امداد ارائه دهنده انواع خدمات امداد رسانی نظیر ارسال یدک کش در مشهد و تعمیرات انواع گیربکس و ارسال چرخگیر و … در مشهد در سریعترین زمان

    تماس :  09156433495

    09389083802

متعلقات فرمان روی اکسل جلو درسمت راست و یا چپ اتومبیل بسته شده و هدایت اتومبیل
توسط راننده را با تغییر جهت چرخهای جلو امکان پذیر می نماید . بدین معنی که حرکت
غربیلک توسط راننده و میله اصلی فرمان به هزار خاری و میله های رابط فرمان و بعد به
سگدست منتقل شده و در نتیجه حرکت رفت وبرگشتی یا سمت چپ و راست غربیلک فرمان
باعث گردش اتومبیل می شود. سیستم فرمان انواع گوناگونی دارد از جمله سیستم فرمان
مکانیکی (دنده شانه ای و پینیون) ،هیدرولیکی و الکتریکی که در این مقاله به توضیح آنها می پردازیم.
امروزه پیشرفت های علمی و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع
خودرو سازی و صنایع وابسته نیز شده است. یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت
فرمان خودرو است که وظیفه هدایت خودرو از طریق آن میسر می شود. لذا مجموعه
تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد. معمول ترین این سیستم ها،
سیستم دنده شانه ای و پینیون است. به طوری که پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه
ای حرکت خطی انجام می دهد. در این حال پینیون حرکت دورانی غربیلک فرمان را به دنده
شانه ای انتقال داده، دنده شانه ای نیزحرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال می دهد.
امروزه پيشرفتهای علمی و فنی در تمام زمينه ها تحقق يافته .اين امر شامل
صنايع خودروسازی و صنايع وابسته نيز شده است.
يكی از اين صنايع و اجزاي وابسته، قسمت فرمان خودرو است .كه وظيفه
خطير هدايت خودرو از طريق آن انجام ميشود.
. معمولترين اين سيستمها، سيستم دنده شانه ای مي باشد .
بطوري كه پينيون  حركت دورانی داشته و دنده شانه ای حركت خطی انجام
می دهد . در اين حال  (Pinion)پينيون حركت دورانی غربيلک فرمان را به دنده
شانه ای انتقال داده، دنده شانه ای نيز حركت خطی را از طريق مفصله
(Rack & Pinion) به چرخهای خودرو انتقال می دهد. نحوه تبديل حركت
دورانی به حركت خطی در سيستم فرمان در شكل زير نشان داده شده است.

 

فرمان الكتريكی از سه قسمت اساسس زير تشكيل شده است

١- سنسور گشتاور(DC Brushless Motor) DC
٢- موتور با جريان مستقيم(Electronic Control Unit) ECU
٣– واحد كنترل الكترونيكی
سه قسمت يادشده در يک محفظه به اين صورت عمل می كند
ابتدا سنسور گشتاور (يا سنسورهای گشتاور)، گشتاور وارده از غربيلک EPS
سيستم ارسال ميكند . (ECU) فرمان ESP را حس نموده، آن را به صورت
سيگنال يا  سيگنالهای  ESP  به قسمت ميكروكنترلر میفرستد .علاوه بر اين
سيگنال، سيگنالی نيز از سرعت خودرو دريافت ميكند . آنگاه اين دو را
پردازش نموده،سيستم فرمان مكانيكی را (Assisted) اعمال می نمايد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست